Je väčším rizikom nabíjacia stanica elektromobilu alebo elektromobil?

Je väčším rizikom nabíjacia stanica elektromobilu alebo elektromobil?

Požiare

V článku na portáli FRONTECH bolo uverejnené video z priemyselnej kamery, na ktorom je vznik a priebeh požiaru nabíjaného elektromobilu zaparkovaného pri nabíjacej stanici.

V článku sa uvádza, že príčina požiaru nie je zatiaľ jasná, pretože nie je jasné či dôvodom je nabíjacia stanica elektromobilu alebo elektromobil. Ešte pred tým, ako zanalyzujeme možné príčiny požiaru z videa si treba všimnúť, že vedľa stojaci nákladný automobil, ktorý začal tiež horieť, sa počas požiaru samovoľne pohol z parkovacieho miesta a „odišiel“. Aj to je zaujímavá skutočnosť na zamyslenie, ako požiar poškodil jeho parkovací brzdový systém.

Ak by k takémuto incidentu nedošlo v čínskom meste Dongguan, ale napr. v niektorom štáte EÚ napr. na Slovensku, tak by sme mohli uvažovať o príčine vzniku požiaru z dvoch hľadísk bezpečnosti. Prvým hľadiskom je požiarna bezpečnosť elektromobilu, ktorú zabezpečuje výrobca a druhým hľadiskom je požiarne nebezpečenstvo a požiarne riziko nabíjacej stanice elektromobilu.

Z hľadiska elektromobility a súvisiacich elektrických inštalácií a nabíjacích staníc elektromobilov sú v EÚ prijaté normy a harmonizačné dokumenty, ktoré riešia všetky bezpečnostné hľadiská takýchto elektrických inštalácií a nabíjacích staníc elektromobilov.

Základom je harmonizačný dokument HD 60364-7-722, ktorý bol prevzatý do sústavy STN ako STN 33 2000-7-722 Elektrické inštalácie nízkeho napätia. Časť 7-722: Požiadavky na osobitné inštalácie alebo priestory. Napájanie elektrických vozidiel.

Osobitné požiadavky tohto dokumentu platia na na elektrické obvody určené na:
• dodávku energie do elektrických vozidiel a
• spätnú dodávku elektriny z elektrických vozidiel.

V článku 722.511.101 uvedenej STN 33 2000-7-722 sa uvádza, že pri prenose energie vodivým prepojením, t. j. aj nabíjacím káblom, musia nabíjacie stanice elektrických vozidiel (EV) vyhovovať príslušným častiam súboru IEC 61851, ktorý bol prevzatý do sústavy STN v častiach:

STN EN IEC 61851-1 Systém nabíjania elektrických vozidiel vodivým prepojením. Časť 1: Všeobecné požiadavky

STN EN 61851-21 Systémy nabíjania elektrických vozidiel vodivým prepojením. Časť 21: Požiadavky na elektrické vozidlá s vodivým prepojením na striedavé/jednosmerné napájanie

STN EN 61851-21-1 Systémy nabíjania elektrických vozidiel vodivým prepojením. Časť 21-1: Požiadavky na EMC vozidlových nabíjacích zariadení pre elektrické vozidlá určených na vodivé prepojenie na napájanie striedavým/jednosmerným prúdom

STN EN 61851-22 Systémy nabíjania elektrických vozidiel vodivým prepojením. Časť 22: Nabíjacie stanice na striedavý prúd pre elektrické vozidlá

STN EN 61851-23 Systém nabíjania elektrických vozidiel vodivým prepojením. Časť 23: Nabíjacie stanice na jednosmerný prúd pre elektrické vozidlá

STN EN 61851-24 Systém nabíjania elektrických vozidiel vodivým prepojením. Časť 24: Digitálna komunikácia medzi nabíjacou stanicou EV na jednosmerný prúd a elektrickým vozidlom na riadenie nabíjania jednosmerným prúdom

V súlade s týmito STN nemôže za normálnych podmienok používania spôsobovať elektrická inštalácia, teda ani nabíjacia stanica EV požiarne ohrozenie. To sa uvádza jednak v STN 33 2000-4-42 v súvislosti s elektrickou inštaláciou a taktiež v STN EN IEC 61851-1 v súvislosti s nabíjacou stanicou EV. Z hľadiska bezpečnosti sú v týchto normách uvedené mnohé technické riešenia a opatrenia, aby to bolo zabezpečené.

Keď si pozorne pozriete obraz a vypočujete zvuky z videa, tak je možné s veľkou pravdepodobnosťou predpokladať, že príčinou vzniku požiaru nebola chyba nabíjacej stanice EV, ale porucha elektrického systému elektromobilu s najväčšou pravdepodobnosťou spôsobená je nabíjacou sa batériou. Tie zvláštne zvuky z videa sú charakteristické pre rastúci tlak v článkoch batérie s následným uvoľnením tohto tlaku roztrhnutím ochranného obalu batérie, vzniku dymu a reaktívneho horenia.

Takéto poznatky a analýzy sú veľmi dôležité najmä z hľadiska prijatia zatiaľ chýbajúcich opatrení týkajúcich sa protipožiarnej bezpečnosti stavieb, v ktorých má byť zaparkovaných a nabíjaných množstvo elektromobilov, čo vyplýva s § 8a zákona č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

5 komentárov. Pridať komentár

  • Ve jménu celosvětové ELEKTROFIKCE, Ámen.

    Odpovedať
    • František Gilian
      13. júla 2020 9:57

      Problematika požiadaviek na distribučnú elektrickú sieť vo vzťahu k elektromobilite je samozrejme ešte väčší globálny problém, pretože ak nevyriešime požiarne ohrozenie vo vzťahu k elektromobilite v budovách, tak jednoducho elektromobily nebudú môcť vojsť do budov. Budú parkovať, nabíjať sa a horieť v exteriéri, čo však nevyrieši globálny problém požiadaviek na distribučnú sieť a už súčasný nedostatok vonkajších parkovacích miest a pri nich potrebných nabíjacích staníc. Takže ako sa hovorí “problém na problém”.

      Odpovedať
  • Jozef Vajda
    13. júla 2020 11:09

    Ďalšou zaujímavou skutočnosťou z videa je cca čas 1:20, kedy tiež nabíjaný a už tiež horiaci nákladný elektromobil začína samovoľne cúvať z parkovacieho miesta a vďaka nabíjaciemu káblu pripojenému k tej istej nabíjacej stanici, ako horiaci osobný elektromobil, sa zastaví. To vyvoláva dva pohľady na vec. Jeden je ten, že keby sa jednalo o požiar spôsobený poruchou nabíjacej stanice, tak by sa mala pravdepodobne prejaviť aj na nákladnom elektromobile, čo sa nestalo. Druhý je ten, že pripojený kábel na nákladný elektromobil bol príčinou toho, že horiaci elektromobil neušiel na druhý koniec parkoviska, kde by mohol spôsobiť prenesenie požiaru na tam zaparkované autá, ale vďaka tomu sa preniesol, len na zadnú časť ďalšieho elektromobil stojaci vedľa nákladného elektromobilu.

    Odpovedať
  • Martin Duchoň
    16. júla 2020 10:57

    Dobrý deň,
    v spojitosti s elektromobilmi, resp. samotnými batériami, by mi vedel niekto povedať, akú teplotu môže vyvinúť horiaca batéria? Vopred ďakujem

    Odpovedať
  • Jozef Vajda
    17. júla 2020 12:17

    Teplota môže dosiahnuť cca 1080 stupňov C.

    Odpovedať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Fill out this field
Fill out this field
Prosím uveďte správnu/funkčnú emailovú adresu.

Menu