Elektromobilita výdatne podporovaná štátnymi orgánmi má nielen jeden vážny, zatiaľ nevyriešený problém. Od 10. 3. 2020 nadobudne účinnosť novela zákona č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorá v § 8a zavádza povinnosť v nových a významne obnovovaných bytových aj nebytových budovách zabezpečiť rozvody pre elektrické káble na inštaláciu nabíjacích staníc a zriadiť nabíjacie stanice vo vzťahu k počtu parkovacích miest v týchto budovách.
Vážnym problémom sú však chýbajúce požiadavky na požiarnu bezpečnosť stavieb, v ktorých sa nachádzajú povinné parkovacie miesta pre elektromobily a nabíjacie stanice pre elektromobily. Kto pozná problematiku nebezpečenstva vzniku požiaru a zložitého hasenia požiaru elektromobilov na cestách (v exteriéri), musí jednoznačne potvrdiť, že umožnenie prístupu elektromobilov do hromadných garáží pri súčasných poznatkoch najmä zo zahraničia, je prinajmenšom hazardom, ak nie verejným ohrozením. Kým nebude globálne vyriešená problematika zníženia požiarneho ohrozenia a požiarneho nebezpečenstva elektromobilov v porovnaní s klasickými automobilmi zo strany ich výrobcov, alebo kým nebudú stanovené presné a zodpovedajúce stavebno-technické, technologické požiarno-bezpečnostné opatrenia v právnych predpisoch pre požiarnu bezpečnosť stavieb s elektromobilmi je nevyhnutné, aby nový parlament a vláda pozastavili účinnosť príslušných ustanovení § 8a zákona č. 555/2005 Z. z.. V opačnom prípade môže byť reálne ohrozené zdravie a životy občanov, majetok a životné prostredie v záujme „ochrany životného prostredia„, čo je absurdné a určite protiústavné.
Kto ešte nemal možnosť vidieť čo dokáže pokojne a bezstarostne zaparkovaný elektromobil v hromadnej garáži, ktorý sa ani nenabíja, nech si pozrie video. Zaujímavé to začína byť v čase 1:20.
4 komentáre. Leave new
Ak je nad garážou postavená budova, mali by byť nosné konštrukcie v garáži chránené na požiarnu odolnosť tak ako v tuneli. Teda preukázané skúškou so zaťažením podľa tunelovej krivky. Najlepšie RWS.
To som tvrdil už pred príchodom elektromobilov.
Predpis na to nemáme. Investori/developeri o tom nechcú ani počuť. Ale ak by niekto mal záujem …. poradím.
VF
Každá podzemná garáž by mala byť vybavená SHZ a ZOTaSH aby sme zabezpečili čo najefektívnejšie znižovanie teploty pôsobiacej na konštrukcie v garáži. Problém nie je iba samotný požiar automobilu, ale pridružené komplikácie ktoré s tým nastávajú. Napríklad ľudia netušia ako unikať z hromadnej garáže, ako by mala zareagovať SBS, ako rýchlo majú dojazd HaZZ a pod. Zvýšené nebezpečenstvo v garážach nám nebudú robiť len elektroautá, ale celá infraštruktúra a príprava k elektromobilite.
Niekoľko článkov k požiarom elektromobilov.
https://cleantechnica.com/2019/06/03/500-gas-car-fires-per-day-can-we-please-get-serious-about-electric-car-battery-fires/
https://www.businessinsider.com/tesla-facing-scrutiny-for-car-fires-but-more-ice-fires-2019-5
https://money.cnn.com/2018/05/17/news/companies/electric-car-fire-risk/index.html
výsledky nezávislého vyšetrovania vznietenia elektrických vozidiel napájaných batériou vykonané Národnou Agentúrov pre cestnú bezpečnosť v USA – NHTSA – National Highway Safety Administration
https://www.nhtsa.gov/sites/nhtsa.dot.gov/files/documents/12848-lithiumionsafetyhybrids_101217-v3-tag.pdf