Naša asociácia sa dlhodobo venuje problematike protipožiarnej bezpečnosti elektromobility a alternatívnych zdrojov (fotovoltických) v súvislosti so stavbami. V tejto oblasti stále neexistuje ustálená legislatíva ani príslušné STN. Preto je na mieste aj naša snaha prinášať návrhy technických riešení napr. v podobe vydaných ATN® 010 a ATN® 011.
Preto Vám ponúkame pohľad na túto skutočnosť prostredníctvom zahraničného článku s názvom Požiar elektrického auta zničil dom, fotovoltický systém na streche sťažil hasiace práce, ktorý si môžete prečítať v originály na linku:
https://batteriesnews.com/electric-car-fire-destroys-home-solar-system-roof-made-extinguishing-work-difficult/
Ponúkame Vám aj stručný obsah tohto článku v Slovenskom jazyku.
Spoliehali sa na ochranu klímy, teraz nemajú kde bývať: Vo východnom Hesensku (Nemecko) spôsobil elektromobil vážny požiar – a fotovoltický systém na streche domu sťažil hasiace práce.
V sobotu 26. 6. 2022 v skorých ranných hodinách okolo 2.45 hod zobudil ľudí v okrese Neuhofer v Dorfborne výbuch.
V garáži dvojdomu horelo Audi e-tron. Požiar ohrozil obytný dom a pred ním zaparkovaný Smart – veľký poplach pre dobrovoľné hasičské zbory zo štyroch Neuhoferských okresov. Hasiči dorazili aj z Fuldy.
Na mieste bolo nakoniec 50 hasičov. Hasenie bolo obzvlášť nebezpečné kvôli batériám a fotovoltickému systému na streche: v súvislosti s fotovoltickým systémom sa hasiči museli chrániť pred zásahom elektrickým prúdom, v Audi museli batérie chladiť tonami vody, aby zabránili „tepelnej ceste“ – vznieteniu jedného článku batérie za druhým.
Elektrické Audi sa ponorilo do hasiacej nádrže.
Z tohto dôvodu bola na záchranu e-tronu nasadená aj špecializovaná firma.
Toto elektrické vozidlo bolo následne prevezené do hasiacej nádrže, aby sa zabránilo ďalšiemu horeniu vozidla.
Jediná útecha: susedný dom sa podarilo ochrániť pred rozšírením požiaru a nedošlo k žiadnym zraneniam. Dvojdom je však neobývateľný, prvé odhady predpokladajú škodu okolo 500 000 eur.
Prečo Audi uprostred noci zachvátili plamene, musia teraz objasniť vyšetrovatelia príčin požiarov vo Fulde.
8 komentárov. Leave new
Čo vlastne chcel autor článku povedať? A vlastne všetkými ostatnými, ktoré tu pribúdajú o EV. Že horia? Alebo že panel vyrába energiu aj po odpojení, teda pri požiari? To snáď všetci čitatelia APPO už vedia. Skôr by ma zaujímali porovnania požiarovosti EV a GV – pre objektivitu. Ak je náhodou APPO súkromný blog o názoroch jednotliva, tak sa ospravedlňujem, neviem / nevedel som o tom.
Vážený pán Martin,
Objektívne porovnanie požiarovosti EV a GV (asi ste mali na mysli vozidlá na plynový pohon), o ktoré máte záujem sa bude dať urobiť až vtedy, keď počet jazdiacich EV a GV bude porovnateľný. To isté platí o objektívnom porovnaní požiarovosti EV a vozidiel s klasickým spaľovacím motorom. APPO SR sa len snaží vo svojich článkoch a aktivitách informovať o reálnych bezpečnostných aspektoch či už elektromobility alebo fotovoltaiky. To podľa mňa vytvára priestor pre objektívnejšie vytvorenie si názoru na problematiku, ktorej sa neodborní politici presadzujúci ich geniálne riešenia zelenej planéty absolútne nerozumejú. Takže asi už chápete, že to nie o názoroch „jednotliva“, ako uvádzate vo svojom komentári.
Dobrý deň, ďakujem za odpoveď. Skratka GV sa používa pre gasoline powered vehicles – teda benzínové autá, nie gas / plyn. EV predstavujú už 10% všetkých automobilov v EU, to už je snáď dosť na porovnanie požiarovosti.
Ďakujem pánovi Martinovi za spresnenie skratky. Čo sa týka počtu EV na Slovensku, tak podľa oficiálnych informácií MH SR z 30. júna 2021 máme takýto vozový park: 938 EV skupiny L, 175 EV skupiny L7e, 3602 EV skupiny M1, 166 EV skupiny N1, 47 EV skupiny M3 a 19 EV skupiny PS, t. j. celkom 4947 EV. Podľa oficiálnej štatistiky MV SR z 30 júna 2021 bolo v tom istom čase evidovaných na Slovensku celkom 3 393 612 vozidiel. Takže podiel EV na Slovensku je 0,15 %. Ak by sme mali mať podiel 10 %, ako uvádza kolega priemerný údaj z EÚ, tak už by sme okrem katastrofálneho nedostatku vody, mali aj katastrofálny nedostatok energetických zdrojov. Aj toto je reálna štatistika vychádzajúca z oficiálnych údajov a názoru mnohých odborníkov.
Nadpis článku síce hlása senzáciu, ale nikde ju nevidím…
Z FVE panelov o 3:00 v noci strach nemá civilista, ani elektrikár a predpokladám, že ani hasiči. Batériové úložisko už rešpekt vzbudzuje, ale ak to nerobil šarlatán a inštaloval na + aj – odpájanie, tak zasa nevidím problém.
Čo problém je, je samotný elektromobil. Jeho hasenie (hasenie priamo trakčnej batérie) vieme, že nie je možné. Tu súhlasím, ale v zásade je jedno či by to auto parkovalo v garáži, alebo pred ňou.
Dobrý deň,
Vidim že sa rozbieha diskusia na tému FV vs požiarna bezpečnosť. Našim cieľom naozaj nie je strašiť ľudí o problémoch FV alebo elektro autách ale prinášať informácie zo sveta a poukázať na možné problémy ktoré sa môžu stať v prípade inštalácie takýchto systémov. Ak bude všetko navrhované s inštalované správne a nepríde k žiadnej havárii popripade k strate na životoch alebo majetku je to presne to o čo nám ide. Správny návrh a inštalácia hocijakého systému je základ a preto sa snažíme upozorňovať na takéto incidenty, aby si ľudia ale aj firmy ktoré tieto systémy navrhujú dávali väčší pozor a tým predchádzali k takýmto fatálnym tragédiám.
Vážený pán Martin,
Mrzí ma, že vás neviem osloviť celým menom, ale napriek tomu by som chcel reagovať na váš komentár.
Tak ako bolo uvedené predo mnou, APPO SR sa nesnaží o žiadne senzácie, ale okrem iného aj o širokospektrálne informovanie svojich členov, ako aj širokej odbornej, ale aj laickej verejnosti o skutočnostiach, ktoré nás obklopujú, ktoré sa okolo nás dejú a nejakým spôsobom súvisia s protipožiarnou bezpečnosťou stavieb.
Ako je uvedené v úvode našej stránky, tak „hlavným poslaním našej asociácie je neustále zvyšovanie kvality protipožiarnej bezpečnosti pri výstavbe a pri užívaní stavieb v Slovenskej republike.“ S týmto zámerom uverejňujeme aj autorské články našich členov, alebo sprostredkúvame informáciu o zaujímavých článkoch iných autorov. Aj horeuvedený článok je prevzatý z portálu batteriesnews.com, ktorý ho publikoval.
Prešiel som si viacero článkov, ktoré boli v minulosti publikované na našej stránke na tému EV. Naozaj som nenašiel žiadny, ktorý by sa prioritne ale ani sekundárne zaoberal senzáciami typu, že EV sú nevhodné riešenia a že len horia. Určite je to alternatíva, ktorá má svoje výhody ale aj nevýhody. Z uvedeného dôvodu sme vydali aj ATN 011, PBS, Stavby s fotovoltickými elektrárňami a úložiskami elektrickej energie, ktorá sa venuje špeciále tejto problematike.
Ak by ste si prezreli našu stránku podrobnejšie, určite by ste nemohli tvrdiť, že naša stránka je „súkromný blog o názoroch jednotlivca“.
Naozaj si cením každý názor, ktorý nás môže posunúť ďalej v kvalite, o ktorú sa snažíme. Rád privítam každý postreh, názor, informáciu, ktorá bude mať túto pridanú hodnotu. Ak disponujete zaujímavými informáciami, ktoré by mohli uvítať čitatelia našej stránky, tak budem rád, keď sa s nimi o ne podelíte. Tiež by ma zaujímalo porovnanie EV a GV, ale žiaľ my takouto informáciou nedisponujeme. Možno ju majú na Zväze automobilového priemyslu SR alebo na Ministerstve dopravy a výstavby SR alebo na Ministerstve hospodárstva SR alebo na Prezídiu Hasičského a záchranného zboru alebo na Štatistickom úrade SR,…. neviem. Viem, že ak sa nám podarí získať takéto alebo obdobné porovnanie, radi sa oň podelíme s čitateľmi našej stránky.
Prajem pekný deň.
JUDr., Mgr. Róbert Károlyi
Prezident APPO SR
Bolo by dobré keby APPO pridal k článku vecný technický komentár. Ako nás tento článok obohatil? Požiar sa ešte vyšetruje a tak nie je možné vyvodiť kvalitné závery. Kvalita informácií v článku podľa môjho názoru nespĺňa štandardy APPO. Skôr sa hodí do priemerného denníku pre účel zvýšenia sledovanosti.