Určite mnohí z Vás zachytili mediálnu informáciu, že minister dopravy Jozef Ráž potvrdil, že po sprevádzkovaní tunela Višňové sa nebude dať z diaľnice odbočiť priamo do Vrútok. Podľa ministrovho vyjadrenia, cesta vybudovaná pred desiatimi rokmi nespĺňa bezpečnostné normy. V tejto súvislosti minister uviedol zásadnú myšlienku „Bezpečnostné a požiarne normy sa vyvíjajú a dnes platí norma, že zjazd môže byť až 500 metrov za tunelom. Samozrejme, že existujú výnimky z noriem, ale ide o bezpečnosť.“ S tým sa dá len súhlasiť pán minister.
Škoda že minister dopravy nie je aj ministrom pre normalizáciu protipožiarnej bezpečnosti stavieb, pretože v tom prípade by určite nedovolil, aby vzduchotechnické zariadenia, ktoré majú zabezpečiť, aby sa požiar nešíril v stavbách, sa navrhovali podľa 47 rokov starej STN 73 0872: 1978. Ako sme už písali v článku Vianočná rozprávka „O zlej a dobrej vzduchotechnike“, bezpečnostné a požiarne normy sa podľa niektorých rozprávkových bytostí nesmú vyvíjať a musia zostať také, ako bolo na počiatku, tak nech je i teraz, až na veky vekov, AMEN. Bezpečnostné normy predsa musia obsahovať výnimky, aby ich bolo možné použiť vtedy, keď sa to niekomu hodí. Predsa bezpečnosť vždy až na druhom mieste, nie? Pozrime sa do rozprávkového lexikónu kúziel, ako vedia rozprávkové postavičky vyčarovať revíziu revízie STN 73 0872: 2025, ktorá spôsobuje v rozprávkovej krajine zmätok a rozpor so záujmami vzduchotechnického kráľovstva. V tom lexikóne kúziel nájdete aj zaklínadlo „dexempó turbó normoplesk“, po ktorého vyslovení sa objaví sama od seba STN 73 0872: 2025/Oprava 1/Oprava 2, ktorá predĺži súbežnú platnosť starej aj revidovanej STN 73 0872 do roku 2100. Dobrú noc milé deti.
2 komentáre. Pridať nový
Som rád že sa našiel AI VZT, ktorý pozná požiarne vlastnosti skúšky VZT zariadení a teóriu pohybu dymu v stavbách pri požiari podľa predpisov medzinárodných a národných a EN, ISO, IEC, STN a iných noriem. V prvom rade ide o bezpečnosť osôb v budovách, ktorá začína vykazovať veľa medzier, keď sa pozrieme na opublikované evakuácie a záchrany osôb hlavne z bytových domov a pod.
Autori normy správne pochopili, že je nemožné udržať dva systémy na Slovensku funkčné. A to starý, ešte starší v STN 73 0834 a nový a tiež vyvíjajúci sa európskych dokumentoch.
Čo sa týka druhej požiadavky na zmenu, tak hodnoty, ako sú uvedené v norme STN 92 0201-2 je potrebné z môjho pohľadu zrušiť z nasledovných dôvodov.
Horľavosť materiálov VZT inštalácií je veľmi rozsiahla od polystyrénu až po nehorľavé výrobky.
Prúdenie VZT je možné teoreticky odskúšať a následne modelovať pomocou napr. CFD a odôvodniť, kde sa osoby môžu bezpečne zdržovať.
Vzdialenosti a povolený prierez otvorov sú už novými skúšobnými metódami prekonané. Je možné utesniť akýkoľvek otvor správnou zostavou VZT zariadení a potrubí.
Otvory do 0,04 m2 nie je možné navrhnúť v nemocniciach, domovoch dôchodcov a tiež v bytoch.
Hasičské jednotky hovoria v byte o bezpečnom pobyte osôb bez evakuácie, ako je na internetových stránkach.
V pokynoch susedných krajín, ako Rakúsko a Nemecko sú systémy na zabránenie šírenia požiaru VZT v národných predpisoch, ktoré zvyšujú bezpečnosť pobytu osôb.
Pri súčasných rozvodoch, tak ako historicky sa tesnia všetky požiarne prestupy bez rozdielu veľkostí.
Bezpečnosť cestných tunelov na sieti TEN-T nie je vecou dobrovoľného rozhodnutia ani individuálneho prístupu. Je upravená európskou smernicou o minimálnych bezpečnostných požiadavkách na cestné tunely, ktorá je pre členské štáty záväzná v cieli a bola transponovaná aj do slovenského práva v rámci legislatívy Európska únia.
Keďže ide o projekt spolufinancovaný z fondov EÚ, dodržiavanie týchto bezpečnostných požiadaviek nie je „nadštandard“, ale základná podmienka financovania.
Zároveň je dôležité spresniť, že smernica nepracuje s pevným údajom „500 m za tunelom“, ale s funkčným princípom 10 sekúnd – teda so vzdialenosťou, ktorú vozidlo prejde za minimálne 10 sekúnd pri najvyššej povolenej rýchlosti. Konkrétna vzdialenosť je výsledkom rýchlosti, miestnych podmienok a posúdenia rizík.
A napokon: o bezpečnosti by sa nemalo len hovoriť, ale ju aj reálne napĺňať v praxi. Aj detaily, ako napríklad prázdne držiaky na hasiace prístroje v deň plnej prevádzky, sú súčasťou skutočnej bezpečnosti, nielen jej deklarovania.