Vzhľadom k tomu, že nám prišlo veľmi veľa reakcií na náš článok Zaujímavosti pripravovanej legislatívy v oblasti PBS, ktorý sme uverejnili 26.9.2025, a to nielen reakcií v komentároch k článku, ale aj telefonických, tak pokračujeme v tejto téme. Mnohých z Vás zaujímala v článku spomínaná právna analýza HaZZ o existujúcim inštitúte OPK, avšak nie dostatočne zakotvenom v právnom poriadku SR. My sme už v predchádzajúcom článku uviedli, že právna analýza by mala mať nejakého kompetentného autora, čo však z právnej analýzy HaZZ, akosi nie je zrejmé. Pôvodne bolo dohodnuté, dokonca písomne, v rámci podpísaného Memoranda o porozumení a spolupráci medzi HaZZ a APPO SR, že podľa bodu 1 písm. b) Prílohy bude našim spoločným krátkodobým cieľom zabezpečiť súlad odborných názorov oboch strán memoranda na plnenie požiadaviek platných právnych predpisov v oblasti ochrany pred požiarmi v súvislosti s osvedčením požiarnych konštrukcií a dôležitosti súvisiacej dokumentácie pre užívanie stavby a prípadné zmeny stavby z hľadiska jej protipožiarnej bezpečnosti. Možno že niektorí príslušníci z Prezídia HaZZ ani netušia, čo je obsahom Memoranda a dali vypracovať právnu analýzu tak, aby vyhovovala súčastnej 13. ročnej právnej neistote a aby sa nič nezmenilo, až po ich odchod do výsluhového dôchodku. My, čo si Memorandum ctíme a máme záujem zabezpečiť súlad odborných názorov na inštitút OPK, sme preto dali vypracovať nie právnu analýzu, ale právny názor na danú problematiku vypracovaný právnikom, ktorý bol v čase prípravy vyhlášky MV SR č. 225/2012 Z. z., ktorá zaviedla inštitút OPK, riaditeľom odboru požiarnej prevencie na Prezídiu HaZZ, t. j. naozaj kompetentná osoba. Čitateľov bude určite s odstupom 13. rokov zaujímať tento právny názor bývalého riaditeľa OPP PHaZZ, ktorý potvrdzuje, čo bolo skutočne v tom čase zámerom a cieľom predkladateľa právneho predpisu s inštitútom OPK. Túto skutočnosť sa právna analýza HaZZ len snaží spochybniť. Preto je nespochybniteľné, že niektorí príslušníci, ktorí pôsobia na Prezídiu HaZZ dávno pred rokom 2010, nemusia mať záujem o akékoľvek zmeny, ani odstraňovanie právnych neistôt. APPO SR sa však aj tak bude snažiť o napĺňanie Memoranda a jeho cieľov a preto v rámci avizovanej prípravy nového zákona o ochrane pred požiarmi sme vypracovali a zaslali na Prezídium HaZZ návrhy na úpravy, ktoré by túto umelo živenú právnu neistotu inštitútu OPK odstránili. Len pre zaujímavosť uvádzame, že máme k dispozícii celú dokumentáciu z prípravy vyhlášky MV SR č. 225/2012 Z. z., dokonca aj komunikáciu Európskej komisie o pozastavení notifikačného procesu vyhlášky a stanovisko SR k tomuto pozastaveniu, na ktorého vypracovaní a odôvodnení sa významným spôsobom podieľala aj naša asociácia. Aj našim pričinením notifikácia právneho predpisu prebehla úspešne.
Koľko právnikov, toľko právnych názorov
Koľko právnikov, toľko právnych názorov
Požiarne konštrukciePrávne predpisy
1 komentár. Leave new
Niektorí hasiči z PHaZZ asi preto nevedia, čo sa píše v Memorande, lebo ho nemajú zverejnené na webovom sídle MV SR tak, ako sa píše aj v Memorande, že ho majú v plnom znení zverejniť. Ale je dobre, že ste na to upozornili v článku, že také niečo existuje. Len keby sa na Slovensku už konečne prestala mlátiť prázdna slama, lebo potom jej tu máme toľko, že nikto nemá chuť ani, krížom slamy preložiť. To znamená, že niekto nemá chuť ani na minimálnu činnosť alebo sa vôbec nesnaží o nejakú prácu. Používa sa na označenie lenivosti, pasivity alebo nezáujmu o vykonanie povinnosti.