Pred časom sme mali snahu zistiť, ako skutočne funguje kontaktné miesto pre stavebné výrobky v rámci Ministerstva dopravy SR. Z uvedeného dôvodu sme zaslali v júni 2025 na túto inštitúciu žiadosť o vyjadrenie sa k zaujímavej téme, o ktorej sa polemizuje už mnoho rokov v oblasti stavebných výrobkov, ich uvádzania a sprístupňovania na trhu a ich zabudovania do stavby. Zaujímal nás názor tejto inštitúcie, ktorá je v súlade s čl. 10 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 305/2011 z 9. marca 2011 kontaktným miestom pre stavebné výrobky ako aj asistenčnou službou v zmysle nariadenia EP a Rady (EÚ) 2018/1724 z 2. októbra 2018, ktorá má slúžiť potrebám výrobcov stavebných výrobkov v rámci celej EÚ.
Otázkou bolo, ako táto inštitúcia vníma existujúce regulácie národnej legislatívy v oblasti zabudovania stavebných výrobkov, ktoré boli uvedené a sú sprístupňované na vnútornom trhu EÚ zákonným spôsobom.
Našim argumentom bola skutočnosť, že ani v jednom ustanovení národnej stavebnej legislatívy ani legislatívy o stavebných výrobkoch sa neustanovuje, že vhodnosť stavebných výrobkov na zamýšľané použitie pred ich alebo pri ich zabudovaním do stavby, sa potvrdzuje akoukoľvek národnou právnou reguláciou.
Po určitom čase v júli 2025 nám prišla odpoveď na našu žiadosť, z ktorej sme sa dozvedeli, okrem iného aj to:
„Pri zabudovaní výrobku do stavby však musia byť dodržané relevantné požiadavky príslušnej národnej legislatívy (napr. stavebného zákona, príslušných predpisov ÚVZ SR, MV SR a pod.), parametre a požiadavky určené projektom, požiadavky investora, atď. Sféra zabudovania stavebných výrobkov je plne v kompetencii príslušných členských štátov – nejde o harmonizovanú oblasť zabudovávania stavebných výrobkov do stavieb.“
Pre toho, kto rozumie problematike stavebných výrobkov je táto časť odpovede, slušne povedané, zmätočná, ak nie úsmevná, pretože neodpovedá na našu otázku. Preto sme obratom požiadali o zamyslenie sa dotyčnej úradníčky nad logikou jej odpovede a napísali sme toto:
„Predpokladali sme, že ako kontaktné miesto pre stavebné výrobky zriadené pri Ministerstve dopravy a výstavby Slovenskej republiky v súlade s čl. 10 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 305/2011 z 9. marca 2011 a ako asistenčná služba v zmysle nariadenia EP a Rady (EÚ) 2018/1724 z 2. októbra 2018, podáte žiadateľovi relevantné informácie, ktoré však vo Vašej odpovedi nenachádzame. Vaše vyššie uvedené konštatovanie v závere odpovedi totiž opomína skutočnosť, že príslušná národná legislatíva nesmie akokoľvek zasahovať v otázke spôsobu zabudovania stavebného výrobku do stavby do kompetencie a práv jeho výrobcu, ktorý je jediný oprávnený určiť, ako sa jeho stavebný výrobok musí zabudovať do stavby, aby boli zachované a nemenné jeho podstatné parametre vlastností, ktoré boli posúdené a overené pred jeho uvedením a sprístupnením na trhu a výrobca ich musí garantovať. Z uvedeného vyplýva že to, ako sa má stavebný výrobok zabudovať do stavby nemôže určovať akákoľvek národná legislatíva, ale určuje to jeho výrobca v návode na použitie. Žiadny národný právny predpis nemôže určiť požiadavky na zabudovanie stavebného výrobku inak, ako to stanoví jeho výrobca, takže konštatovať, že sféra zabudovania stavebných výrobkov je v plnej kompetencii členských štátov je nekompetentný názor orgánu štátnej správy.
Túto právnu realitu jednoznačne potvrdzuje aj ustanovenie § 27 ods. 2 (Stavebné práce) zákona č. 25/2025 Z. z. Stavebný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Stavebný zákon) – toto je zákonné ustanovenie o zabudovaní, kde sa ustanovuje:
(2) Rozsah stavebných prác potrebných na zhotovenie stavby vyplýva z overeného projektu stavby. Ak sa na určité stavebné práce alebo na spôsob použitia stavebného výrobku vzťahujú bezpečnostné, požiarnobezpečnostné, hygienické alebo technické predpisy, technické špecifikácie, návody výrobcov stavebných výrobkov alebo všeobecne zaužívané pracovné postupy alebo technologické postupy, stavebné práce sa musia uskutočniť v súlade s nimi.
Taktiež v ďalších ustanoveniach tohto zákona sa potvrdzuje táto právna realita (Pozrite § 36 ods.2 písm. f), § 37 ods.3 písm. d), § 45 ods.2 písm. d), § 72 ods.1 písm. e), § 73 ods.6, § 80 ods.3 písm. g) a ods.6 písm. d)).“
Aj na túto našu reakciu nám 14.8.2025 prišla ďalšia odpoveď z kontaktného miesta pre stavebné výrobky, ktorá len potvrdzuje dlhoročný úradnícky zmätok a nepochopenie podstaty problematiky:
„Vašu žiadosť zo dňa 26. 6. 2025 sme podrobne preštudovali, avšak vyjadrili sme sa len k vecne príslušnému obsahu žiadosti.
Kontaktné miesto pre stavebné výrobky nie je kompetentné vyjadrovať sa k legitimite zákonného obmedzenia použitia stavebných výrobkov v stavbách na území SR.
Vo svojej žiadosti zo dňa 18. 7. 2025 uvádzate, o. i. že „Žiadny národný právny predpis nemôže určiť požiadavky na zabudovanie stavebného výrobku inak, ako to stanoví jeho výrobca,..“, avšak výrobca nestanovuje požiadavky na zabudovanie výrobku. Výrobca určuje zamýšľaný účel použitia pre stavebný výrobok v súlade s príslušnou technickou špecifikáciou alebo technickým posúdením, deklaruje parametre podstatných vlastností výrobku, návod na použitie výrobku, bezpečnostné pokyny k výrobku, informáciu o riziku pre zdravie a bezpečnosť a ak je to potrebné, pripája kartu bezpečnostných údajov.
Vhodnosť výrobku na zabudovanie do stavby je podmienená jeho zamýšľaným použitím a deklarovanými parametrami, ktoré môžu byť totožné, alebo odlišné s požiadavkami na zabudovanie do stavby. Z tohto dôvodu je potrebné rozlišovať sféru uvádzania stavebných výrobkov na trh a ich zabudovania do stavby, kde môžu byť uplatnené požiadavky stanovené všeobecne záväznými právnymi predpismi (národná legislatíva), alebo taktiež požiadavky určené projektom, investorom a pod., ktoré však nesmú byť v rozpore s všeobecne záväznými právnymi predpismi.
Usmernenia či stanoviská Ministerstva dopravy SR nie je možné pokladať za záväzný výklad zákona, či iných právnych predpisov. Z tohto dôvodu nie sú záväzné pre iné orgány verejnej moci, právnické osoby, alebo fyzické osoby. Na zabezpečenie jednotného výkladu a jednotného používania zákonov a iných všeobecne záväzných právnych predpisov je podľa ustanovenia § 22 zákona č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov oprávnený len Najvyšší súd Slovenskej republiky.
S pozdravom
Ing. Tatiana Chebeňová
Oddelenie stavebných výrobkov | Odbor stavebníctva | Sekcia bytovej politiky a stavebníctva
Námestie slobody 6 | 810 05 Bratislava | Slovenská republika
e-mail: tatiana.chebenova@mindop.sk | www.mindop.sk“
Takže výsledkom kompilácie našej žiadosti a reakcie na odpovede kontaktného miesta pre stavebné výrobky, ktorú sme zadali umelej inteligencii je to, že výrobca síce nestanovuje požiadavky na zabudovanie výrobku, ale určuje zamýšľaný účel použitia pre stavebný výrobok a určuje návod na použitie stavebného výrobku, v ktorom uvádza, ako sa má stavebný výrobok správne zabudovať do stavby prostredníctvom stavebných prác, ktoré sa musia uskutočniť v súlade s návodom na použitie stavebného výrobku v súlade s § 27 ods. 2 stavebného zákona.
Potom je na mieste otázka, prečo úradníci nečítajú s porozumením jednak národnú legislatívu a taktiež by si mohli prečítať aspoň jeden návod na použitie stavebného výrobku, aby zistili, že návod určuje presný postup a spôsob jeho zabudovania do stavby a neklamali sami seba, že je to kompetencia národnej legislatívy členských štátov